Postad i: Ur mitt perspektiv

Spinoff

Igår skrev jag detta inlägget, angående träning eller inte på vilodagar. Jag tycker helt ärligt att det är sjukt vilken träningshets som finns i samhället och att det börjar gå överstyr. Normen nuförtiden är att gymma flera dagar i veckan samt powerwalks/springturer stup i kvarten utan att ge kroppen en chans att återhämta sig och bygg upp sig. Jag har flera i mitt instagram flöde som flera gånger i veckan skriver att det varit på gymmet två gånger under samma dag samt tagit en löptur på det- själv känner jag att jag har tränat bara genom att läsa om deras träning :))

Jag har inte satt min fot på ett gym sedan studenten. Visst jag var sjukt tränad där, jag hade två ridpass (på skolan), minst 2 men ofta 3-4 idrottspass i veckan och då var ett pass kondition, ett pass gym och de andra var lite olika. Enskilt kanske det inte gav några större resultat men, precis som i ridningen, är variation viktigt och tillsammans gav de sjuka resultat i ridningen!

Jag tror att vardagsträningen är grejen, att cykla istället för att ta bilen, att parkera lite längre bort för att få några extra steg. Jag har som mål att gå 14000 steg/dag (rekommendationen är 10 000-15000 steg/dag) Vissa dagar blir det mer och vissa dagar kommer jag knappt över 10 000 steg. För mig är det viktigare att sprida ut träningen under hela veckan än att koncentrera den till några dagar.


Gillar

Kommentarer